Blogs

Food & Agri

02 november 2023

Innovatie en Duurzaamheid in Verpakkingen: Een Interview met Klaas Hoving van Horizon Natuurvoeding

Dit artikel maakt deel uit van een serie LinkedIn interviews door het Anders Invest Food & Agri team. Hierbij kijken we naar de mensen en activiteiten binnen onze portfolio bedrijven. In dit interview gaan we in gesprek met Klaas Hoving, werkzaam bij Horizon Natuurvoeding. Horizon produceert biologische notenpasta’s evenals verpakte noten en gedroogde zuidvruchten. Deze worden door heel Europa verkocht in biospeciaalzaken onder de merken: Horizon, Monki, Jori en Krekeltje. Dit jaar bestaat Horizon 45 jaar en dat wordt onder andere gevierd met de lancering van een nieuwe verpakkingslijn.

Nieuwe verpakkingslijn

Klaas Hoving is als Marketing & Benelux Sales specialist al zo’n 11 jaar werkzaam bij Horizon. Horizon zet steeds meer in op product innovaties, met als meest recente de hernieuwde manier van verpakken van de biologische noten, zaden en zuidvruchten. “Met de nieuwe verpakkingslijn zorgen we ervoor dat onze producten nog beter zichtbaar zijn in de schappen van biologische, natuurvoedingswinkels en speciaalzaken. De noten, zaden en zuidvruchten zullen worden in IJsselstein verpakt in quadroseal/stazakken, waarmee de presentatie wordt verbeterd.” Voor Horizon is de verpakking dus een verbetering, maar, zo legt Klaas uit, ook de klanten en winkeliers met wie is gesproken over de stazakken zijn erg positief.

Flexibele en dynamische productontwikkeling

Buiten dat de producten van Horizon door de stazakken beter presenteren in biospeciaalzaken en consumenten deze dus ook makkelijker kunnen vinden, zijn er meer voordelen aan de veranderde verpakkingslijn. Zo geeft Klaas aan dat, waar Horizon de noten, zaden en vruchten al zelf importeerde en bewerkte, het verpakken van het product daar nu bij is gekomen. “We hebben het productieproces nog meer in eigen beheer, nu we zelf ook in staat zijn te verpakken. Dit maakt ons ook een stuk dynamischer en efficiënter in onze productontwikkeling.” Daarnaast bieden de stazakken mogelijkheden om klanten en eindgebruikers in verschillende landen beter te helpen. “Het hele proces – van de bulk tot het uiteindelijke verpakte product kan nu bij ons worden neergelegd. Hiermee leveren wij een totaalpakket en op termijn zien wij zeker mogelijkheden onze klanten nog beter te ontzorgen. Ook prijstechnisch kan dit voor klanten voordelen hebben”.

Daarnaast geeft de nieuwe lijn ook een goede reden om te kijken naar de verpakkingsmaterialen die werden gebruikt en hiervan de duurzaamheid te verbeteren. Horizon is, zo legt Klaas uit, uitgekomen bij een verpakking van 100% polypropyleen en deze is daarmee volledig recyclebaar. De verpakkingen worden vervolgens vervoerd in kartonnen dozen en ze worden gesloten met kartontape, duurzamer dan het plastic tape dat eerst werd gebruikt. Zo zorgt Horizon ervoor dat hun waarden in elke stap van de keten terugkomen – zowel bij de eindverpakking die de consument ziet, als de processen die het product daarvoor doorloopt.

Uitdagingen en mogelijkheden in verpakkingsdesign

Hoewel Horizon dus een stuk flexibeler is door het aanpassen en in beheer nemen van de verpakkingen, zorgde dit er ook voor dat er veel opnieuw getest en geprobeerd moest worden. Klaas legt uit dat de voornaamste uitdaging zat in het afstemmen van de hoeveelheid product met de grootte van de verpakking. Horizon onderscheidt zich namelijk al jaren door verschillende verpakkingsmaten aan te bieden, zo vertelt hij. Met name in het segment van de kleinverpakkingen van biologische noten, zaden en zuidvruchten is Horizon uniek: de hoeveelheden van 150, 400 en 800 gram zijn interessant voor verschillende doelgroepen. “Bij het testen van de verpakkingen hadden we niet in één keer de juiste verhouding te pakken: dan weer zat er te weinig product in de stazak en was er te veel verpakking, dan juist weer te veel product. Nog los van het passen en meten van de consumenten eenheden in de juiste buitenkartons en de ideale stapelverhouding op de pallet. “Jeffrey en Raymon zijn als operators verantwoordelijk voor de verpakkingslijn en hebben de afgelopen periode ontzettend hard gewerkt. Het is fijn om betrokken medewerkers met veel technische expertise in huis te hebben”, aldus Klaas. Uiteindelijk is het na een aantal keer proberen gelukt om de juiste verhoudingen te vinden voor alle producten die we in de stazakken aanbieden”.  

Horizon is echter nog lang niet klaar met innoveren, juist door de verpakkingslijn zien ze nieuwe mogelijkheden – zowel binnen, als buiten Nederland. “Met deze verpakkingslijn wordt het beter mogelijk te innoveren in producten: we zouden nu bijvoorbeeld makkelijker mixverpakkingen aan kunnen bieden, dus met verschillende noten, zaden en zuidvruchten in één” gaat Klaas verder. “Daarnaast kunnen we in landen buiten Nederland makkelijker uitbreiden. Ons merk Monki is bijvoorbeeld in een groot deel van Europa al bekend vanwege de notenpasta’s. Op termijn zouden onder dat merk bijvoorbeeld stazakken met biologische noten, zaden en zuidvruchten bij kunnen komen. Zo is er een vertrouwd en geliefd merk in die gebieden, met een heel ‘nieuwe’ lijn.” Klaas geeft vervolgens aan dat men bij sowieso altijd bezig met het verbeteren van producten en het bedenken van nieuwe concepten. “Dat blijven we ook doen. We zitten boordevol met nieuwe ideeën om de komende jaren uit te werken en te lanceren. Tegelijkertijd blijft Horizon tijdloos en concessieloos. We houden vast aan onze idealen en zijn daardoor betrouwbaar. Dit spreekt mij persoonlijk aan, maar we zien het ook terug in het vertrouwen en de waardering die we van onze klanten krijgen.”

Ander blog

Food & Agri

Agrifood binnen de EU: waar stemmen we voor tijdens de parlementsverkiezingen? Dit artikel maakt deel uit van een reeks blogs door het Food & Agri-team van Anders Invest. In dit stuk gaan we in op de Europese Parlementsverkiezingen die plaatsvinden van 6 tot 9 juni 2024. Op beleidsniveau gebeurt er veel op het gebied van agrifood, dus is het tijd om te kijken hoe het ervoor staat met agrifoodbeleid in Europa en waar we precies voor gaan stemmen. Europese verkiezingen: waar stemmen we precies voor? De Europese Unie bestaat uit verschillende organen, waarbij de wetgevende macht bestaat uit de Raad van de EU, de Europese Commissie en het Europees Parlement. De Raad van de EU, ook wel bekend als de Raad van Ministers, of afgekort de Raad, bestaat uit alle 27 EU-ministers of staatssecretarissen van een bepaald onderwerp. In het geval van bijvoorbeeld een wetsvoorstel over landbouw, zal de Nederlandse minister of staatssecretaris van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit deelnemen aan de Raad. De Europese Commissie bestaat op haar beurt uit 27 afgevaardigden, één van elke lidstaat. De Commissie heeft als belangrijkste functie het doen van wetsvoorstellen op Europees niveau. Deze wetsvoorstellen komen terecht bij de Raad en het Europees Parlement, welke wetten mogen aanpassen, afkeuren of aannemen. Het Europees Parlement is het enige, rechtstreeks gekozen wetgevende orgaan van de EU. De zetels worden verdeeld op basis van bevolkingsgrootte en worden per parlementsverkiezing opnieuw bepaald. Het voorgesteld aantal parlementsleden voor na de verkiezingen komt nu uit op maar liefst 720, met daarin 31 zetels voor Nederland. Naast hun wetgevende functie, heeft het Europees Parlement andere belangrijke taken, zoals het kiezen van de Europese Commissie inclusief de voorzitter en het vaststellen en goedkeuren van de EU begroting, deels met de Raad.  Door te stemmen tijdens de verkiezingen voor het Europees Parlement kunnen burgers dus zowel direct als indirect invloed uitoefenen. Welke fracties zijn er en wat is de zetelprognose binnen het Europees Parlement? Wanneer we dieper inzoomen op de samenstelling van het Europees Parlement, zien we dat partijen met verschillende ideologieën zijn gebundeld in zeven fracties. Deze fracties bestaan uit verschillende Europese partijen en elke fractie heeft Nederlandse partijen aan zich gekoppeld. Wanneer er nieuwe partijen ontstaan, in het geval van Nederland de BBB en NSC, kunnen zij na de verkiezingen uitgenodigd worden bij een fractie die past bij hun politieke kleur. Momenteel bevat het Europees Parlement de volgende fracties met bijbehorende Nederlandse partijen: Europese Volkspartij (EVP) : CDA, CU, mogelijk BBB en NSC Progressieve Alliantie van Socialisten & Democraten (S&D) : PvdA Renew Europe: VVD, D66 De Groenen/Vrije Europese Alliantie: GL, Volt Europese Conservatieven en Hervormers (ECH): SGP, JA21 Identiteit & Democratie (I&D): PVV Europees Unitair Links/Noord Groen Links (EUL/NGL): PvdD, SP De meest recente peiling, uitgevoerd door onderzoeksbureau Ipsos, laat zien dat het rechtse blok zal groeien: de EVP, momenteel de grootste fractie in het Parlement zal nagenoeg gelijk blijven en de zetelaantallen van de I&D en ECR zullen flink stijgen. De verwachting is dat deze fracties na de verkiezingen meer dan de helft van het Parlement in handen zullen hebben. Wat is de stand van zaken voor Europees agrifoodbeleid? Zowel de afgelopen jaren als in de aankomende beleidstermijn zijn er belangrijke keuzes te maken. Voor agrifood hebben deze met name betrekking tot de Farm-to-Fork strategie, een onderdeel van de Green Deal, en de revisie van CAP (Common Agricultural Policy). De nieuwe financieringsperiode van CAP zal beginnen vanaf 2028, maar de strijd om de verdeling van het geld begint vaak al jaren van tevoren. Dit is niet opvallend, aangezien het CAP-budget met zo’n 300 miljard euro éénderde deel uitmaakt van de totale EU-begroting. Farm-to-Fork De afgelopen jaren zijn sommige wetsvoorstellen die binnen Farm-to-Fork vallen goedgekeurd, waaronder de overeenkomst om ontbossing in supply chains tegen te gaan. Recentelijk echter, zijn grote voorstellen binnen de strategie teruggetrokken of afgezwakt, waaronder de voorstellen om presticidegebruik te verminderen, dierenwelzijn aan te scherpen en de Sustainable Food System Framework Law. Ook is het opvallend dat verschillende voorstellen binnen de F2F-strategie, evenals het begrip “Farm-to-Fork” hier en daar weg worden gelaten uit agenda’s en speeches. Het lijkt erop dat meer voorstellen binnen de Green Deal en Farm-to-Fork zullen worden weggestemd, of aangenomen in afgezwakte vorm. Common Agricultural Policy CAP staat voor Common Agricultural Policy en behelst het landbouwbeleid van de Europese Unie. Hierbinnen bevat het 2 onderdelen: subsidies voor plattelandsontwikkeling en landbouwsubsidies. Hieronder vallen bijvoorbeeld de subsidies die boeren ontvangen. De financieringsperiodes van CAP beslaan meestal zo’n 5-7 jaar. Zo zitten we momenteel in de CAP-periode 2023-2027 en zal daarna een nieuwe termijn in gaan, met bijbehorende nieuwe financieringsverdeling. In april van dit jaar heeft het Europees Parlement ingestemd met versoepeling van de huidige CAP-regels, deels om boeren zo tegemoet te komen ten opzichte van voorgestelde strengere duurzaamheidsregels. Daarnaast heeft de huidige grootste fractie binnen het Parlement, de Europese Volkspartij (EVP) in haar verkiezingsprogramma aangegeven bij de volgende CAP ronde van 2028-2034 te willen focussen op het garanderen van een stabiel inkomen voor boeren. Hoe zullen de verkiezingen agrifood beleid beïnvloeden de komende jaren? De afgelopen tijd zijn veel wetsvoorstellen die binnen de Farm-to-Fork strategie vallen afgezwakt of weggestemd, deels naar aanleiding van de boerenprotesten in Europa. Dit past in een bredere trend die waarschijnlijk door zal zetten, waarbij Europa voedselzekerheid en de concurrentiepositie van agrifood centraal zal stellen. De angst is dat een te sterke focus op het verduurzamen van agrifood zal leiden tot een zwakkere concurrentiepositie op levensmiddelen ten opzichte van de rest van de wereld. Daarnaast is door de oorlog in Oekraïne de voedselzekerheid hoger op de agenda gekomen en ook hiervan is de verwachting dat dit, in combinatie met onzekerheid van boeren en daaropvolgende protesten, een grote rol zal blijven spelen de komende jaren. Al met al is het dus een roerige tijd voor agrifood en is er hoe dan ook genoeg om voor te stemmen op 6 juni.

Lees verder

04 juni 2024

Food & Agri

CSRD in een vogelvlucht Dit artikel maakt deel uit van een reeks korte blogs door het Food & Agri-team van Anders Invest. Het is specifiek geschreven voor personen en bedrijven die geïnteresseerd zijn in of worden beïnvloed door CSRD. In totaal zullen 50.000 bedrijven in de komende jaren aan deze wetgeving moeten voldoen. Daarnaast zullen bedrijven die niet hoeven te rapporteren, extra druk ervaren om informatie en gegevens over hun duurzaamheidsprestaties te leveren aan B2B-klanten. Bent u betrokken bij een bedrijf dat moet voldoen aan de CSRD of gegevens over impact moet genereren? Dan bent u exact de doelgroep. We gaan in een vogelvlucht door de basisconcepten heen. De Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) is wetgeving ontwikkeld door de Europese Unie die in januari 2023 is aangenomen. Vanaf 1 januari 2024 is het de bedoeling dat grote en beursgenoteerde bedrijven duurzaamheidsinformatie rapporteren en openbaar maken in een uitgebreid en consistent kader in hun managementrapporten. Het bouwt voort op eerdere wetgeving door: een uitgebreidere reikwijdte inclusief een geleidelijke integratie van grote bedrijven, gestandaardiseerde vereisten, assurance-eisen, een digitaal formaat en integratie in managementrapporten. Gezien de uitgebreide schaal van de richtlijn, is het zeer waarschijnlijk dat de meeste bedrijven worden beïnvloed door deze richtlijn (direct of indirect). Laten we enkele basisconcepten in dit artikel samenstellen om CSRD te doorgronden en de mechanismen ervan te begrijpen. Waarom is CSRD van kracht geworden? CSRD beoogt klimaatverandering, sociale onrechtvaardigheid en bestuursmisstanden aan te pakken. De drijvende kracht achter de CSRD is het ambitieuze doel van de Europese Unie, zoals uiteengezet in de Europese Green Deal, om het eerste klimaatneutrale continent te worden tegen 2050. De Green Deal is de algehele duurzame groeistrategie van de EU. Om kapitaal te sturen naar investeringen die duurzame oplossingen bevorderen, heeft de EU een Actieplan voor de Financiering van Duurzame Groei (APFSG) opgesteld dat bestaat uit een reeks beleidsinitiatieven. Om greenwashing te voorkomen en afgestemde activiteiten voor duurzame investeringen vast te stellen, trad het EU-taxonomieregelgevingskader in werking in 2020. In wezen is CSRD vereist om transparantie te vergroten door openbaarmaking van duurzaamheidsinformatie, waardoor de EU-taxonomie kan functioneren. Over het algemeen is het doel van CSRD niet om te rapporteren omwille van het rapporteren, maar om over te gaan naar een groene economie met de relevante publieke informatie om dit te doen. Het is echter nog moeilijk te beoordelen hoeveel van de inspanning zal worden vertaald in daadwerkelijke impact. Hoe zal CSRD de zakelijke klimaat van Europa beïnvloeden? Vanaf 2025 moeten de eerste bedrijven rapporteren over hun ESG-impact en kansen gedurende het jaar 2024. De naleving van CSRD wordt gefaseerd ingevoerd, afhankelijk van het type bedrijf. Het eerste rapportagejaar voor de toepassing van de nieuwe regelgeving zal als volgt zijn gestructureerd: in 2025, bedrijven die al onderworpen waren aan de eerdere normen voor niet-financiële rapportage, met name grote organisaties van openbaar belang met meer dan 500 werknemers. Het daaropvolgende jaar, 2026, markeert de opname van andere grote bedrijven, specifiek die met meer dan 250 werknemers. Tegen 2027 zullen de rapportagevereisten worden uitgebreid naar MKB Nederland. Ten slotte zullen in 2029 niet-EU-bedrijven die meer dan €150 miljoen aan inkomsten binnen de EU genereren, ook aan deze rapportagenormen moeten voldoen. Geleidelijk zullen meer dan 50.000 bedrijven jaarlijks maximaal 11.000 datapunten moeten rapporteren. De European Reporting Advisory Group (die de standaard heeft voorbereid) schat dat de eenmalige kosten rond de €287.000 liggen en de terugkerende kosten €319.000 voor de eerste bedrijven die in 2025 starten. Voor latere bedrijven zijn de kosten €146.000 (eenmalig) en €162.000 (terugkerend). Zoals u kunt zien, zijn de hoeveelheid werk en kosten die gepaard gaan met louter naleving, laat staan impact, zijn aanzienlijk. Wat staat er eigenlijk in het rapport? Voor CSRD bestond het jaarverslag uit een managementverslag, gevolgd door een auditverslag en de financiële overzichten. De duurzaamheidsverklaringen zijn gebaseerd op de European Sustainability Reporting Standards (ESRS) en bestaan uit Algemene Informatie (ESRS-1), Algemene Onthullingen (2), Milieu-informatie (ESRS-E), Sociale Informatie (ESRS-S), Bestuursinformatie (ESRS-G). Dus, CSRD is de wetgeving zoals geregisseerd door de EU, ESRS zijn de normen die specificeren wat te rapporteren. Lijst van thematische normen: ESRS E1 Klimaatverandering ESRS E2 Vervuiling ESRS E3 Water- en Mariene Bronnen ESRS E4 Biodiversiteit en Ecosystemen ESRS E5 Hulpbronnengebruik en circulaire economie ESRS S1 Eigen Werknemers ESRS S2 Werknemers in de waardeketen ESRS S3 Getroffen gemeenschappen ESRS S4 Consumenten en eindgebruikers ESRS G1 Bedrijfsgedrag ESRS 1 en 2 dienen als richtlijn voor de algemene duurzaamheidsrapportage. De dwarsdoorsnijdende normen definiëren de informatie die moet worden onthuld over materiële impact, risico's en kansen gerelateerd aan duurzaamheidsaspecten. Voor de thematische normen is men verplicht om een dubbele materialiteitsbeoordeling uit te voeren om impact, risico's en kansen in relatie tot de verschillende onderwerpen in kaart te brengen. Alle onderwerpen die materieel zijn in de waardeketen van het bedrijf moeten worden gerapporteerd en onderbouwd met data. Dienovereenkomstig moeten alle onderwerpen waarvan de impact materieel gerelateerd is aan het milieu of de samenleving of die op korte, middellange of lange termijn een financiële impact hebben op het bedrijf en dus de ontwikkeling en prestaties van het bedrijf aanzienlijk kunnen beïnvloeden worden gerapporteerd. Zodra alle materiële punten zijn behandeld, wordt het verslag geauditeerd door een externe waarborgpartij. Zoals je kunt zien, zal het moeilijk zijn om deze richtlijn te operationaliseren en alleen al de hoeveelheid afkortingen zorgt ervoor dat je door de bomen het bos niet kan zien. In het volgende artikel zullen we dieper ingaan op de impact op het bedrijfslandschap voor Food & Agri en wat onze strategie met betrekking tot CSRD inhoudt.

Lees verder

02 mei 2024


Alle blogs