Innovatie en Duurzaamheid in Verpakkingen: Een Interview met Klaas Hoving van Horizon Natuurvoeding
Dit artikel maakt deel uit van een serie LinkedIn interviews door het Anders Invest Food & Agri team. Hierbij kijken we naar de mensen en activiteiten binnen onze portfolio bedrijven. In dit interview gaan we in gesprek met Klaas Hoving, werkzaam bij Horizon Natuurvoeding. Horizon produceert biologische notenpasta’s evenals verpakte noten en gedroogde zuidvruchten. Deze worden door heel Europa verkocht in biospeciaalzaken onder de merken: Horizon, Monki, Jori en Krekeltje. Dit jaar bestaat Horizon 45 jaar en dat wordt onder andere gevierd met de lancering van een nieuwe verpakkingslijn.
Nieuwe verpakkingslijn
Klaas Hoving is als Marketing & Benelux Sales specialist al zo’n 11 jaar werkzaam bij Horizon. Horizon zet steeds meer in op product innovaties, met als meest recente de hernieuwde manier van verpakken van de biologische noten, zaden en zuidvruchten. “Met de nieuwe verpakkingslijn zorgen we ervoor dat onze producten nog beter zichtbaar zijn in de schappen van biologische, natuurvoedingswinkels en speciaalzaken. De noten, zaden en zuidvruchten zullen worden in IJsselstein verpakt in quadroseal/stazakken, waarmee de presentatie wordt verbeterd.” Voor Horizon is de verpakking dus een verbetering, maar, zo legt Klaas uit, ook de klanten en winkeliers met wie is gesproken over de stazakken zijn erg positief.
Flexibele en dynamische productontwikkeling
Buiten dat de producten van Horizon door de stazakken beter presenteren in biospeciaalzaken en consumenten deze dus ook makkelijker kunnen vinden, zijn er meer voordelen aan de veranderde verpakkingslijn. Zo geeft Klaas aan dat, waar Horizon de noten, zaden en vruchten al zelf importeerde en bewerkte, het verpakken van het product daar nu bij is gekomen. “We hebben het productieproces nog meer in eigen beheer, nu we zelf ook in staat zijn te verpakken. Dit maakt ons ook een stuk dynamischer en efficiënter in onze productontwikkeling.” Daarnaast bieden de stazakken mogelijkheden om klanten en eindgebruikers in verschillende landen beter te helpen. “Het hele proces – van de bulk tot het uiteindelijke verpakte product kan nu bij ons worden neergelegd. Hiermee leveren wij een totaalpakket en op termijn zien wij zeker mogelijkheden onze klanten nog beter te ontzorgen. Ook prijstechnisch kan dit voor klanten voordelen hebben”.
Daarnaast geeft de nieuwe lijn ook een goede reden om te kijken naar de verpakkingsmaterialen die werden gebruikt en hiervan de duurzaamheid te verbeteren. Horizon is, zo legt Klaas uit, uitgekomen bij een verpakking van 100% polypropyleen en deze is daarmee volledig recyclebaar. De verpakkingen worden vervolgens vervoerd in kartonnen dozen en ze worden gesloten met kartontape, duurzamer dan het plastic tape dat eerst werd gebruikt. Zo zorgt Horizon ervoor dat hun waarden in elke stap van de keten terugkomen – zowel bij de eindverpakking die de consument ziet, als de processen die het product daarvoor doorloopt.
Uitdagingen en mogelijkheden in verpakkingsdesign
Hoewel Horizon dus een stuk flexibeler is door het aanpassen en in beheer nemen van de verpakkingen, zorgde dit er ook voor dat er veel opnieuw getest en geprobeerd moest worden. Klaas legt uit dat de voornaamste uitdaging zat in het afstemmen van de hoeveelheid product met de grootte van de verpakking. Horizon onderscheidt zich namelijk al jaren door verschillende verpakkingsmaten aan te bieden, zo vertelt hij. Met name in het segment van de kleinverpakkingen van biologische noten, zaden en zuidvruchten is Horizon uniek: de hoeveelheden van 150, 400 en 800 gram zijn interessant voor verschillende doelgroepen. “Bij het testen van de verpakkingen hadden we niet in één keer de juiste verhouding te pakken: dan weer zat er te weinig product in de stazak en was er te veel verpakking, dan juist weer te veel product. Nog los van het passen en meten van de consumenten eenheden in de juiste buitenkartons en de ideale stapelverhouding op de pallet. “Jeffrey en Raymon zijn als operators verantwoordelijk voor de verpakkingslijn en hebben de afgelopen periode ontzettend hard gewerkt. Het is fijn om betrokken medewerkers met veel technische expertise in huis te hebben”, aldus Klaas. Uiteindelijk is het na een aantal keer proberen gelukt om de juiste verhoudingen te vinden voor alle producten die we in de stazakken aanbieden”.
Horizon is echter nog lang niet klaar met innoveren, juist door de verpakkingslijn zien ze nieuwe mogelijkheden – zowel binnen, als buiten Nederland. “Met deze verpakkingslijn wordt het beter mogelijk te innoveren in producten: we zouden nu bijvoorbeeld makkelijker mixverpakkingen aan kunnen bieden, dus met verschillende noten, zaden en zuidvruchten in één” gaat Klaas verder. “Daarnaast kunnen we in landen buiten Nederland makkelijker uitbreiden. Ons merk Monki is bijvoorbeeld in een groot deel van Europa al bekend vanwege de notenpasta’s. Op termijn zouden onder dat merk bijvoorbeeld stazakken met biologische noten, zaden en zuidvruchten bij kunnen komen. Zo is er een vertrouwd en geliefd merk in die gebieden, met een heel ‘nieuwe’ lijn.” Klaas geeft vervolgens aan dat men bij sowieso altijd bezig met het verbeteren van producten en het bedenken van nieuwe concepten. “Dat blijven we ook doen. We zitten boordevol met nieuwe ideeën om de komende jaren uit te werken en te lanceren. Tegelijkertijd blijft Horizon tijdloos en concessieloos. We houden vast aan onze idealen en zijn daardoor betrouwbaar. Dit spreekt mij persoonlijk aan, maar we zien het ook terug in het vertrouwen en de waardering die we van onze klanten krijgen.”